Data alegerilor parlamentare este fixata conform termenului legal, iar sintagma de stat captiv nu este decat inca o lozinca a oponentilor politici. Este declaratia facuta de Vlad Plahotniuc intr-un interviu pentru ipn.md. Liderul PD spune ca justitia in RM nu este inca pe deplin reformata, ea este in proces de reformare.

Publicat:23.08.2018, 05:50

-Peste câteva zile se împlinesc 27 de ani de când Republica Moldova este o tara independenta. Unde credeti ca am ajuns în acesti ani?

- În privinta momentului istoric de acum 27 de ani avem cu totii o claritate – Republica Moldova si-a dobândit independenta atât de mult dorita si ni s-a oferit prilejul sa edificam acest stat, sa-i crestem potentialul. Numai ca parcursul care a urmat a fost fragmentat de diverse evenimente mai mult sau mai putin fericite, iar daca analizam bine, ne dam seama ca multe dintre ele au fost oarecum firesti pentru un stat aflat în constructie, un stat tânar.

 

Cea mai mare parte a acelor ani i-am trait ca simplu cetatean, nu ca om politic si pot sa va spun ca am încercat sa nu-mi fac niciodata asteptari exagerate, nu era atunci la moda sa asteptam ajutor de la europeni, americani, români, rusi si altii, te descurcai cum puteai, te bazai pe propriile capacitati. Am construit business-uri de la zero, am trecut prin diverse greutati, am avut parte de dezamagiri si, ca simplu cetatean, dar si ca om de afaceri, am simtit foarte direct aceasta perioada de tranzitie pe care o traverseaza tara noastra. Si tot din perspectiva aceasta pot sa va spun ca astazi este mult mai usor sa pornesti o afacere si sa o dezvolti în Republica Moldova, decât era în urma cu 10 sau 20 de ani, asta ca sa va raspund si la întrebare.

 

Republica Moldova a ajuns în punctul în care este, într-un proces de modernizare, chiar daca lucrurile nu se schimba atât de rapid cum ne-o dorim cu totii, dar conteaza directia corecta si determinarea noastra. În privinta dezvoltarii unei tari, întotdeauna sunt pareri diferite, dar ceea ce putem spune cu certitudine este ca avem un stat stabil, cu adevarat independent, un stat respectat si sustinut de comunitatea internationala.

 

- Dar în acelasi timp avem un stat din care pleaca tinerii, un stat care se depopuleaza. Acesta nu este semnalul unui esec?

 

- Din Republica Moldova oamenii tot pleaca de când si-a declarat independenta, nu este un fenomen care s-a pornit acum. Au fost perioade când aceasta migratie a fost mai mare. Daca luati statisticile oficiale, veti constata ca cel mai mare flux de plecari a fost pâna în anul 2015. Din 2016, de când Partidul Democrat si-a asumat guvernarea, acest flux de plecari s-a redus.

 

Apropo, eu tot am plecat cândva din tara în perioada studentiei, am plecat sa-mi câstig niste bani pentru a continua studiile, pentru întretinerea familiei, asa cum se putea la vremea respectiva, am muncit „la negru”, ca multi altii, am trait din plin experienta de emigrant.

 

Am revenit apoi în Moldova la studii si, concomitent cu învatatura, am început sa ma implic si în afaceri.

 

Ulterior am stabilit un parteneriat cu o companie din afara, din România, dupa care, cu banii câstigati am început sa fac investitii în tara. Deci, cunosc foarte bine experienta emigrantului, dar vreau sa va spun ca eu nu am plecat din Republica Moldova din motiv ca era un partid sau altul la guvernare, întelegeam bine ca o tara aflata în curs de dezvoltare trebuie sa treaca printr-o perioada îndelungata pâna sa se îmbunatateasca situatia si sa pot face ceva aici.

 

Desigur ca este simplu sa spui ca pleci din tara pentru ca este nu stiu ce partid la guvernare, însa daca mâine ar veni un alt partid, oricum ai pleca, daca asta este ceea ce vrei sa faci pâna la urma. Iar Republica Moldova nu este singurul stat din regiune în care s-au produs asa fenomene, analizati ce s-a întâmplat cu România în privinta asta în perioada 1990-2010, de exemplu, ce s-a întâmplat cu Bulgaria, Ucraina, veti vedea ca au avut fluxuri uriase de plecari. România este stat membru al Uniunii Europene si tot are înca foarte multi oameni plecati, chiar daca situatia s-a îmbunatatit substantial.

 

Cu regret, aceasta migratie este si un lucru firesc, cum s-a întâmplat în cele mai multe state post-sovietice, e normal ca tinerii sa vrea sa traiasca într-o tara care le ofera o perspectiva imediata de un trai mai bun, drumuri mai bune, medicina, studii etc., mai cu seama ca evenimentele din acesti 27 de ani de independenta nu le-au oferit nicicum siguranta zilei de mâine.

 

Ceea ce este important însa pâna la urma este sa ajungem ca Republica Moldova sa evolueze în asa fel încât moldovenii care au plecat sa poata reveni acasa si sa gaseasca aici locuri de munca mai bine platite, stabile, conditii mai bune de trai. Întelegem ca dupa ani de zile de crize politice, viteza cu care se fac schimbarile este desigur afectata de pagubele produse de aceste crize si, cu toate acestea, iata ca anul acesta au aparut primele semnale concrete ca din punct de vedere economic Republica Moldova s-a pus pe drumul cel bun. Noi am trecut de punctul de turnura în balanta economica a statului si acum, dupa ani de pierderi sau stagnare, înregistram un progres sigur, remarcat si de partenerii nostri straini. Acest fapt ne da sperante si ne încurajeaza sa muncim si mai mult.

 

- La 27 de ani de independenta, este sau nu Republica Moldova un stat captiv?

 

- Dumneavoastra cum va simtiti? Va simtiti în captivitate în Moldova, aveti impedimente sa va faceti meseria, sa circulati liber, sa va exprimati liber? Lipseste cumva opozitia în tara aceasta sau poate sunt interzise protestele si criticile la adresa guvernarii? Aceasta sintagma de stat captiv nu este decât înca o lozinca a oponentilor politici.

 

- Pentru ca m-ati întrebat: eu personal nu am, deocamdata, un raspuns foarte clar privind captivitatea statului, dar traiesc în ultimii doi ani cu senzatia unor mega-scenarii, generate, cred, de guvernare, în care sunt implicate multe structuri ale statului si în calitate de cel mai relevant exemplu as aduce invalidarea alegerilor primarului de Chisinau. Dar în ansamblu, ma refer la o perceptie raspândita pe larg si sonorizata în principal de opozitia politica si o parte din ong—urile active. 

 

- Despre invalidarea alegerilor pot sa repet ceea ce am afirmat la momentul respectiv, desi cred ca opinia mea a fost foarte clara atunci. Acum vreau sa fac o completare la raspuns. Totul se cunoaste prin comparatie si, daca este sa vorbim despre institutiile statului, eu cred ca ele au cea mai independenta perioada din acesti 27 de ani si cele mai functionale servicii publice. Încercati sa va amintiti prin ce situatii dificile a trecut Moldova în diferiti ani, cum au actionat institutiile în momentele grele, cât de eficiente sau ineficiente au fost si veti vedea ca acum avem institutii care au evoluat, sunt orientate spre cetatean, reactioneaza mai profesionist si prompt la solicitarile oamenilor. Însa nu suntem înca la nivelul mediu european, dar crestem, tindem spre asta.

 

Problema este, recunosc, în viteza cu care evolueaza procesele de modernizare a institutiilor. Si aici opozitia ar avea un cuvânt util de spus, daca ar sti sa-si formuleze competent mesajele politice. 

 

Eu sunt de acord ca ritmul reformelor putea fi mult mai accelerat si, astazi, institutiile din Republica Moldova ar fi trebuit sa arate mult mai bine, mai moderne si sa fie mai eficiente. Dar cum sa se întâmple asta dupa atâtia ani de instabilitate politica? Este un miracol ca nu s-a darâmat sistemul economic cu totul si nu am ajuns la o situatie catastrofala. O parte dintre cei aflati în opozitie au condus tara direct sau indirect în acesti ani. Puteti sa-mi spuneti ce au facut ei pentru tara, pentru functionarii publici, ca acestia sa ramâna sa lucreze la stat? Va spun eu, au facut un singur lucru, si-au angajat colegii de partid prin Ministerul de Interne, Ministerul Educatiei si în alte parti, asa au „modernizat” ei institutiile.

 

Guvernarea democrata a abordat însa lucrurile într-o alta maniera, pe alte principii. Pentru prima data noi am început sa venim cu programe dedicate functionarilor publici, le dam posibilitatea sa-si cumpere case cu jumatate din pret platit de stat, celor care lucreaza în institutiile de forta am început sa le asiguram acces la locuinte sociale, am redus taxe salariale, am facut majorari salariale în limita permisa de cresterea economica avuta dupa o lunga perioada de criza, inclusiv dupa negocieri în acest sens cu finantatorii externi, ca sa-i convingem de necesitatea acestor majorari salariale si reduceri de taxe.

 

Pentru prima data o guvernare face ceva concret pentru functionarii publici, ca ei sa aiba motiv sa ramâna sa lucreze la stat, sa putem atrage tineri în acest domeniu. Noi suntem captivati de misiunea noastra, suntem absorbiti de dorinta sincera de a dezvolta Republica Moldova economic si social – acesta este unicul mod în care cuvântul „captivat” îsi are rostul în raport cu guvernarea actuala.  

 

- În ceea ce priveste reprezentatii altor partide, pâna la urma oponenti politici ai PDM, ne-ati raspuns. Dar aceleasi afirmatii privind subordonarea politica a institutiilor statului vin si din partea mai multor reprezentati ai societatii civile, parte dintre care am suficienta încredere în capacitatea lor de expertiza. Actioneaza institutiile la comanda politica?

Ca orice persoana libera, într-o tara libera, aveti dreptul la simpatii si antipatii. Dar, eu, de exemplu, am vazut doua abordari foarte curioase pe aceasta tema, titrate pe larg de presa, niste analize facute de doua persoane care au fost ani de zile la guvernare, ambii au avut functii înalte în stat dupa 2009, exact pe domeniul economic. Dupa ce au contribuit la dezastrul în care s-a aflat tara, s-au retras în ONG-uri si fac pe analistii independenti, uitând ca ei nu au fost în stare sa faca nimic bun în functiile respective, ba înca au mai facut si prapad.

 

Deci, când vorbiti despre societatea civila, va recomand sa urmariti analizele cu adevarat independente ale ONG-urilor care nu au în componenta persoane care au esuat în politica si acum folosesc societatea civila pentru a-si compensa cumva esecurile si a se rafui cu partidele politice.

 

Exista ONG-uri care fac cu adevarat o munca remarcabila. Ele, cu regret, sunt mai putin cunoscute pentru ca acest domeniu, repet, este monopolizat de câtiva fosti politicieni, care îsi continua razboaiele politice, dau la stânga si la dreapta lectii de independenta si eficienta, desi ei sunt unii dintre cei care au o responsabilitate directa pentru ca Republica Moldova nu a evoluat mai repede si mai bine în acesti ani.

 

Bine ar fi deci ca si ONG-urile sa fie la fel de independente si apolitice, cum pretind de la institutiile statului. Cât priveste institutiile statului, va asigur ca ele se afla în curs de modernizare, asta presupune inclusiv o întarire a independentei acestor institutii în urma reformelor facute. O prioritate pentru noi de la preluarea guvernarii în anul 2016 a fost reformarea activitatii în sectorul bancar si nu cred ca cineva are o îndoiala ca aceasta reforma a fost una de succes, dupa investitiile straine importante venite în acest sector si aprecierile expertilor occidentali.

 

- Dar justitia si lupta cu coruptia nu a fost o prioritate?

 

- Ba da, dovada si numarul urias de legi votate în ultimii doi ani pentru reformarea acestui domeniu. Pentru prima data avem claritate în ceea ce priveste declararea averilor demnitarilor, avem claritate în ceea ce priveste raspunderea judecatorilor, eliminarea abuzurilor la arestul preventiv si multe alte legi care puteau fi votate foarte bine si când Maia Sandu cu PLDM detineau portofoliul justitiei si am fi fost mult mai avansati astazi. Dar ei sunt doar cu teoria, cu practica trebuia sa vina altii. Si a venit PDM, împreuna cu PPEM, si am votat toate legile convenite cu partenerii externi în procesul de reformare a justitiei si astazi le avem implementate sau în curs de implementare. Efectele însa desigur ca nu se vad în fiecare caz imediat, procesul de implementare are si el diferite etape si termene de înfaptuire. Dar vreau sa va asigur ca rezultatele nu vor întârzia sa apara.

 

- Si de ce atunci avem înca derapaje atât de mari în justitie?

 

- Pentru ca este domeniul cel mai complicat de reformat si care necesita timp. De ce timp de 6-7 ani nu i-ati întrebat pe cei din PLDM ce au facut cu Ministerul Justitiei si cu justitia în general? A trebui sa plece ei de la guvernare ca sa se poata vota reforma procuraturii si multe legi importante în domeniul justitiei. Culmea este ca ele au fost votate chiar de PDM, care este acuzat ca nu a facut destul reforme în justitie. În realitate, asa cum cunoasteti, UE a fost în situatia sa ne opreasca finantarea pentru reformele în justitie din cauza ca PLDM nu si-a facut treaba când a gestionat acest domeniu. Moldova înca sufera de consecintele unor guvernari esuate din trecut si, cu regret, nu doar în aceste doua domenii.

 

- Este o chestiune de perceptie asta cu justitia reformata, oamenii au impresia ca justitia nu este reformata…

 

- Eu sunt de acord cu ei, justitia nu este înca pe deplin reformata, ea este în proces de reformare. Dar acest proces macar a fost început de noi, dupa ani de zile în care a fost mai mult mimat tocmai de catre cei din opozitia actuala, care astazi o fac pe Alba ca Zapada pe strazi si scandeaza ca vor reforme, dupa ce ani de zile au tocat banii statului si ai partenerilor de dezvoltare pe reforme mimate.


Va referiti la Maia Sandu? Exista perceptia ca ea a facut reforme bune la Ministerul Educatiei.

Foarte bine ati spus, exista perceptia. Dar diferenta dintre realitate si perceptie uneori este foarte mare. Ce reforme a facut ea? A închis la întâmplare scolile si i-a pus în grea dificultate pe copiii din sate? S-a laudat ca a pus niste camere la BAC, o initiativa care, din câte stiu, nici macar nu a fost a ei, dar a celor de la CNA.

 

Va place cum arata educatia reformata de ea? Sa-i întrebati pe profesori, ei va vor povesti. Întrebati elevii cum cara kilograme de carti în spate la vârste fragede, pentru ca nu a fost în stare sa optimizeze curricula scolara. Sunt lucruri pe care noi am început sa le reparam însa, am stopat închiderea scolilor, se lucreaza la o noua curricula care, sper, ca va reduce considerabil volumul temelor pentru acasa ale copiilor. Noi discutam aproape în fiecare sedinta saptamânala la partid subiecte ce tin de educatie, pentru ca este unul dintre sectoarele în care anii trecuti s-au înregistrat cele mai slabe evolutii. Educatia si Justitia, ambele sunt domenii care au fost gestionate de actuala opozitie anii trecuti, de politicieni care acum se ascund pe la PAS sau PPDA si prin alte partide.

 

Va amintiti dezamagirea uriasa pe care PLDM a produs-o populatiei? De la PAS si PPDA va puteti astepta curând la o dezamagire cel putin la fel de mare, sunt deja indicii si probe tot mai clare despre legatura acestor partide cu grupari oligarhice si serviciile speciale ruse. Chiar zilele acestea numele lor apare în scandalul international legat de expulzarea din UE a Ludmilei Kozlovska, suspectata de actiuni împotriva unor tari europene si de legaturi cu serviciile secrete ruse. Aceasta persoana s-a ocupat intens de denigrarea Republicii Moldova în Europa, în special la Bruxelles, a desfasurat constant actiuni împotriva tarii noastre împreuna cu Maia Sandu si Andrei Nastase. Presa scrie ca a finantat ilegal activitati ale partidelor din Moldova prin intermediul unui ONG. Dupa expulzarea ei din UE, începe sa fie clar ce si cine a fost în spatele ei si care a fost motivul pentru care ne denigra tara si racola politicieni de care se folosea în actiunile sale. PDM a cerut institutiilor statului sa investigheze modul în care acest scandal international a avut implicatii asupra Republicii Moldova si, în paralel, vom prezenta si noi opiniei publice informatiile de care dispunem, astfel încât oamenii sa cunoasca realitatea si sa nu mai treaca printr-o noua dezamagire.

 

Totusi, abordarea critica a opozitiei este sustinuta si de populatie. Guvernarea se confrunta cu proteste în acest sens. Cât de mult ascultati vocile oamenilor de la aceste proteste?

Haideti sa facem întâi o clarificare legata de ce este un protest real al oamenilor si ce înseamna un protest al unor partide. Iata, mâine PDM aduna o suta de mii de oamenii si merge la sediul PAS si PPDA, îsi exprima nemultumirea fata de o actiune a acestor partide. Asta ce e, protest pornit de cetateni sau de un partid politic? Desigur ca este o actiune a unui partid politic, altfel absolut în regula, partidele au dreptul sa faca astfel de actiuni. Când vorbim despre protestele organizate de PPDA si PAS, corect ar fi sa nu mai mintim populatia si sa spunem ca sunt proteste initiate de cetateni simpli. Oamenii se uita la televizor si vad bine ca cei care vorbesc acolo sunt câtiva lideri politici si câtiva asa-zisi reprezentanti ai societatii civile, fosti politicieni si ei. Deci ce protest al cetatenilor este acesta? Pe cine reprezinta ei? Se reprezinta pe ei ca partide si fac o actiune politica. Ceea ce, repet, este absolut în regula sa-si adune activul de partid si sa manifeste, este la fel de în regula daca se alatura si cetateni fara viziuni politice.

 

Pe de alta parte, noi suntem atenti la mesaje, pentru ca unele dintre mesajele transmise de opozitie sunt preluate din sondajele de opinie, ca sa-si faca mai credibile actiunile politice apeleaza la aceasta smecherie. Aici apare însa partea care ne intereseaza si ne preocupa, ceea ce tine de nemultumirile reale ale cetatenilor, indiferent daca sunt sustinatori PDM sau împartasesc alte viziuni politice.


Si aici va voi da un exemplu, ca sa întelegeti cum actionam.

 

La începutul guvernarii noastre, în 2016, am avut o întâlnire cu oamenii de afaceri, la care ne-au fost semnalate cazuri de abuzuri din partea unor institutii. Erau mesaje foarte dure si am decis sa actionam imediat, sa oprim aceste abuzuri. S-a discutat sever cu responsabilii din institutii, s-au lamurit cazurile respective, ca dupa putin timp sa apara alte abuzuri. Atunci am înteles ca nu este suficient sa preluam mesajul din societate si sa-l rezolvam punctual, dar trebuie o abordare sistemica. Si asa s-au nascut inclusiv o parte dintre prevederile pachetului economic, votat de curând, unde sunt multe masuri care blocheaza posibilitatea ca institutiile sa mai comita abuzuri asupra companiilor, au fost desfiintate institutii de control, au fost stabilite reguli si proceduri clare.

 

Iata asa credem noi ca trebuie sa rezolvam lucrurile, nu prin proteste false sau prin show-uri politice. La fel am facut cu programul „Prima Casa”. Ani de zile guvernarea condusa de PLDM s-a chinuit sa lanseze programul si nu a reusit, noi însa în câteva luni am lansat deja trei etape ale programului, am ajuns la facilitati pentru cetateni, care nici nu puteau fi imaginate în trecut.


Pachetul acesta votat contine însa si multe probleme, iar una este cea legata de declararea voluntara. Opozitia spune ca prin aceasta lege s-ar putea spala banii din frauda bancara.


Ati citit prevederile votate ce tin de declararea voluntara?

 

Marturisesc ca nu, dar am citit analizele unor experti, mai familiarizati cu terminologia juridica sau economica.

 

- Va asigur ca nici acei experti nu au citit complet prevederile la etapa la care s-au expus, la fel cum nici altii care s-au pronuntat public nu au facut-o. Si asta este trist, iesim cu analize, fara ca macar sa fi citit ceea ce analizam. Daca ar fi citit documentul, ar fi constatat ca este foarte clar descris mecanismul prin care politicienii care au fost la putere în perioada fraudei bancare nu au dreptul la aceasta declarare voluntara, s-ar fi vazut cât de multe categorii nu au acest drept, tocmai pentru a preveni riscul mentionat. Declararea voluntara este o practica testata cu succes în multe tari cu democratii avansate, inclusiv în importante tari europene. Da, este adevarat ca la noi a fost acea frauda bancara si am fost nevoiti sa dedicam un capitol aparte masurilor de eliminare a riscurilor, pentru ca cei care au beneficiat în vreun fel de pe urma fraudei bancare, sa nu poata face declaratia voluntara.


Vreau sa mentionez un aspect important al acestei reforme. Procedura se refera la banii dobânditi în general din neplata impozitelor (de exemplu, vânzarea unor bunuri, fara a fi declarat venitul), nu însa si la banii de provenienta criminala, inclusiv din coruptie, traficare etc. Iar sursa veniturilor va fi declarata la FISC.


Pe scurt - niciun ban de provenienta dubioasa nu cade sub incidenta declararii voluntare.

 

Totodata, va amintesc aici ca Procuratura a anuntat acum câteva luni ca a identificat traseele banilor delapidati din sistemul bancar, sunt cunoscuti beneficiarii infractiunii si schema transferurilor banesti, iar acum Procuratura se ocupa de recuperarea deplina a acestor bani, inclusiv de peste hotarele tarii. Prin urmare, banii proveniti din frauda bancara nu pot fi declarati în cadrul acestei reforme, ei nu pot fi supusi procedurilor de legitimare, fiindca acest caz este parte a unui dosar penal complex, iar persoanele implicate în furt, inclusiv transferurile lor, se afla sub monitorizare. Iar daca cineva va încerca sa-si legitimeze banii furati, el va fi identificat.


Pe de alta parte, declararea voluntara va asigura un proces de curatare a economiei, de scoatere la suprafata a banilor din economia subterana, care nu sunt deloc putini, de declarare reala si corecta a imobilelor, ca sa terminam odata cu aceasta practica a declararii caselor pe terte persoane. Nu poti începe o reforma economica reala, fara sa faci întâi curat în economia subterana, sa scoti la suprafata ce este acolo si sa-i reduci ponderea, care în acest moment este uriasa.


Si apropo, declararea voluntara le da posibilitatea chiar si liderilor opozitiei sa intre în legalitate. Unii dintre ei au case înscrise pe parinti sau rude, se ascund dupa diferite nume, iar acum au ocazia sa intre în legalitate.

 

Important este însa cum va fi implementata declararea voluntara, iar aici Guvernul va monitoriza foarte atent procesul, astfel încât sa se desfasoare corect si în acord cu parteneriatele internationale pe care le avem. Daca e cazul, vom interveni si cu modificari sau completari, astfel încât efectele sa fie maxim pozitive.

 

Mai este PDM un partid real pro european dupa ce relatiile cu partenerii europeni s-au cam deteriorat în ultima perioada?

În primul rând, este important de precizat ca relatiile PDM cu partenerii europeni nu s-au deteriorat, relatiile noastre mai apropiate au fost întotdeauna pe zona familiei noastre politice - a social-democratilor europeni, cu care avem în continuare un parteneriat bun. Cu PPE, familia politica unde s-au lipit de curând PPDA si PAS, alaturi de PLDM, nu am avut niciodata o relatie foarte buna, dar este firesc, exista o competitie politica si ea genereaza diferente de abordari si viziuni.

 

Dar cel mai important este ce relatie are Guvernul cu partenerii europeni, nu partidele. Guvernul nostru si-a îndeplinit absolut toate angajamentele convenite cu partenerii europeni pentru prima transa din asistenta macrofinanciara si se îndeplinesc deja si angajamente pentru transele doi si trei. Este mai putin important când se acorda acesti bani, mai important este sa facem reformele stabilite cu partenerii nostri. Fara banii respectivi ne descurcam, dar fara reforme nu ne descurcam si Moldova nu va evolua în ritmul în care trebuie. De aceea, noi punem accentul pe reforme, nu pe bani si ne respectam angajamentele si întelegerile.


Deci PDM ramâne un partid pro european ca viziune, iar înainte de orice, PDM va fi într-o masura si mai mare un partid pro Moldova, iar în toamna veti vedea actiuni interesante pe aceasta linie, cu abordari mai noi pentru politica din tara noastra, care o sa le placa cetatenilor, fiindca de multa vreme le asteapta.

 

În ceea ce priveste Guvernul, va avea în continuare la baza actiuni axate pe strategia nationala privind integrarea europeana. Sunt multe partide, care au profitat de pe urma sintagmei de „pro european” si s-au folosit de ea strict în scopuri electorale. Este momentul ca aceasta sintagma sa nu mai fie slogan electoral, sa nu mai fie politizata, dar sa fie încadrata în abordarea strategica a tarii, a directiilor de evolutie pe care merge guvernarea.


- Ce înseamna pro Moldova? La ce schimbari sa ne asteptam în toamna?

 - Timp de 27 de ani, toate partidele din Moldova s-au declarat pro ceva din exterior. Unele au fost pro europene, altele pro unire, altele pro ruse si asa mai departe. Nici un partid nu a fost în mod real pro Moldova si pentru moldoveni, toate s-au agatat primordial de un reper extern si au jucat aceasta carte a rezolvarii problemelor moldovenilor prin solutii magice în exterior. Noi credem ca este o abordare depasita si a venit momentul ca PDM sa-si defineasca mai clar pozitionarea si sa aduca un model de lucru bazat pe rezultate si eficienta, pornind strict de la agenda reala a cetatenilor si nu de la chestiuni geopolitice, sentimentale si de alt tip.


 

Moldovenii prea mult au fost hraniti timp de 27 de ani cu iluzii si geopolitica, este momentul sa dam la o parte aceasta abordare si sa ne întoarcem acasa, sa ne curatam întâi gospodaria noastra si sa o punem la punct, apoi sa iesim în lume curati si gata de noi evolutii. Ani de zile politicienii nostri s-au dus la Bruxelles sau la Moscova si de acolo le transmiteau moldovenilor „iata ce bine e aici, o sa va ducem si pe voi”. Dar moldovenii nostri aveau probleme acasa, nu le ardea lor de experimente, ei asteptau ca politicienii sa vina sa lucreze acasa, nu sa le transmita salutari din birourile de la Bruxelles sau Kremlin.

 Partidele noastre au asteptat tot timpul ca europenii, americanii, românii sau rusii sa le rezolve problemele din tara si ele doar sa strânga voturile la alegeri. Asta a facut ca unii din exterior sa profite de situatie si, uneori, sa se implice inadecvat în politica interna a Moldovei, vazând cât de naivi si dezorientati sunt unii politicieni moldoveni. Daca vrem însa sa evoluam cu adevarat, nu trebuie sa asteptam sa ne faca altii curat în ograda, ca ne vor face asa o curatenie încât ne vom simti niste straini în curtile noastre si nu vom mai dori sa stam în ele.

 Noi am început deja sa schimbam paradigma în relatiile externe. În alta ordine de idei, Republica Moldova, pentru prima data în istoria sa recenta, dintr-o tara vulnerabila la influentele externe, a început sa se impuna, chiar daca înca modest, a început sa aiba pozitii clare si sa le sustina cu fermitate atât în raporturile geopolitice regionale, cât si în cele internationale.

 - Dati-mi  voie sa constat ca asa si nu ne-ati spus ce ne asteapta la toamna, trebuie sa înteleg ca înca nu a venit timpul pentru detalii.

 Detaliile urmeaza, dar mai ales actiunile noastre. Trebuie sa ne preocupam de interesele Moldovei, sa nu fim dependenti de proiectele orientate strict spre exterior, sa ne asiguram noi ordinea necesara, sa începem sa ne schimbam mentalitatea. De aceea, PDM îsi va schimba din mers abordarea, se va orienta, în primul rând, pe rezolvarea punctuala a problemelor cetatenilor, cu resursele interne de care dispunem si pe care le vom îmbunatati.

În acelasi timp, parteneriatele externe ale Moldovei trebuie sa aduca un surplus de resurse pentru dezvoltare, nu pentru supravietuirea tarii, asa cum s-a întâmplat ani de zile. Nu va voi spune acum toate noutatile, le vom comunica la momentul potrivit, însa ceea ce am dorit acum sa scot în evidenta este ca ascultam vocea oamenilor, pe cea a cetatenilor, iar ei spun la unison ca vor sa traiasca mai bine aici, acasa, în Moldova. Ei cu totii sunt, de fapt, pro Moldova.

- De ce a fost stabilita data alegerilor pe 24 februarie? Este o amânare tactica?

 - Amânare ar fi fost daca se fixa o data, iar apoi era schimbata pe mai târziu. Dar nu a fost o astfel de situatie. De la bun început a fost fixata aceasta data, conform termenului legal. Au fost mai multe opinii privind data alegerilor, unii au vrut prima duminica din luna decembrie, altii ultima duminica din luna februarie. Pâna la urma s-a mers pe varianta actuala, inclusiv la recomandarea celor care se vor ocupa de organizarea alegerilor, a unor voci din societatea civila, pentru ca este nevoie de timp suficient pentru organizare, mai ales ca se vor desfasura dupa un model nou.

- Aveti un mesaj special pentru cetatenii tarii la împlinirea a 27 de ani de independenta a Republicii Moldova?

 - În primul rând, as vrea sa le spun cât de bine înteleg ca Republica Moldova, dupa 27 de ani, nu este înca la nivelul la care si-ar dori sa fie tara lor. Când nu eram politician, eu tot aveam asteptari ca tara mea sa evolueze mai repede, sa pot face afaceri în siguranta, într-un mediu mai sanatos, mai competitiv. M-am implicat în politica tocmai pentru a încerca sa impulsionez aceasta evolutie si marturisesc ca în primii ani nu prea am reusit mare lucru, din cauza ca toata clasa politica era mai mult angrenata în batalii politice.

Abia în ultimii doi ani am început sa simt ca lucrurile se pot misca în directia buna, însa procesul este abia la început. Mi-as dori sa le insuflu multa speranta moldovenilor si optimism. Eu cred ca oriunde s-ar afla moldovenii nostri, ei au motive sa sarbatoreasca pe 27 august un lucru extrem de important – Republica Moldova este o tara cu adevarat independenta, iar ceea ce s-a întâmplat în urma cu 27 de ani nu a putut fi darâmat de nimeni, desi încercarile în acest sens nu au fost putine. Tara, ca si mama, o iubim nu doar pentru ca este frumoasa, ci pentru ca este a noastra, ne-a dat viata si posibilitate sa ne dezvoltam. Datoria noastra este sa-i fim recunoscatori si sa-i dorim tot binele, sa muncim pentru asta. La multi ani, tuturor cetatenilor, tuturor moldovenilor. La multi ani, Moldova!

Sursa: IPN.md